Hämeenlinnassa toimiva Lasten Liikunnan Tuki ry on Suomen ainoa lasten ja nuorten harrasteliikuntaseura, jonka toimintaan ei kuulu kilpailu-urheilu. Lasten Liikunnan Tuen tavoitteena on innostaa kaikkia läpi elämän kestävään liikkumiseen. Sporttitettiin mukaan lähtenyt Lasten Liikunnan Tuki pyrkii tarjoamaan nuorelle mahdollisuuden suorittaa TET-jakso, joka tukee oman lajin harrastamista ja samalla tutustuttaa liikunta-alaan uudella tavalla.
Lasten Liikunnan Tuki ry:ssä on haluttu mahdollistaa tetin suorittaminen monenlaisille nuorille. Mukana tettiläisissä on tavoitteellisia urheilun harrastajia, mutta myös niitä nuoria, jotka ovat muilla tavoin aktiivisia liikkujia. ”Kaikki meille tettiin tulevat nuoret ovat kuitenkin nimenomaan kiinnostuneita juuri liikunta-alasta tai esimerkiksi lasten ohjaamisesta. Me pystytään tällä TET-mallilla osoittamaan se, että liikunta-ala voi tarkoittaa muutakin kuin liikunnan ohjaajaksi tai opettajaksi kouluttautumista”, iloitsee Lasten Liikunnan Tuen hankekoordinaattori Anu Saarinen. Syksyn aikana Lasten Liikunnan Tuki ry:ssä on ollut jo kahdeksan tettiläistä ja ainakin kolme tettiä on vielä tälle vuodelle tiedossa.
Lasten Liikunnan Tuki ry eroaa Sporttitetti-paikkana muista siten, että nuori ei suorita tettiä välttämättä vain omassa seurassaan tai oman lajin parissa. ”Meillä lajien kirjo on todella laaja ja tämän syksyn aikana meillä on ollut mukana esimerkiksi uinnin, salibandyn ja cheerleadingin harrastajia. Osa nuorista on halunnut yhdistää oman lajinsa osaksi tettiä ja osa ei”, Saarinen summaa. ”Koska Lasten Liikunnan Tuki koordinoi alueellaan urheiluakatemiatoimintaa, on nuorilla meidän mallissamme mahdollista kokeilla miltä tuntuu yhdistää tavoitteellinen harjoittelu ja työelämä. Nuori voi käydä aamulla ensin treenamassa ja tulla vasta sitten töihin. Tettiläiselle treenitkin lasketaan työajaksi.” Osa nuorista haluaa tetiltä kuitenkin aivan jotain muuta, kuin oman lajin parissa toimimista. ”Meille on nyt tulossa tettiin nuori, joka haluaa nimenomaan tutustua toimistotyöhön ja siihen liittyvään arkeen. Hänelle on jo suunniteltu esimerkiksi meidän Instagram-tiliin liittyviä työtehtäviä.” Saarinen iloitsee siitä, että osallistamalla nuoria voidaan saada vahvemmin nuoren ääni esiin organisaatiossa: ”Ehkä me saadaan Instagramiin uusia seuraajia, kun sitä päivittää nuori, joka puhuu nuorten äänellä ja kielellä. Parhaimmillaan tämä voi myös lisätä vuoropuhelua nuorten kanssa.”
Hämeenlinnassa toimiva Lasten Liikunnan Tuki on mahdollistanut Sporttitetin toteutumisen myös sellaisille nuorille, joiden omasta seurasta puuttuu palkattu henkilökunta, mikä saattaa asettaa haasteita tetin suorittamisen kannalta. Saarinen kertoo, että he Lasten Liikunnan Tuessa voivat toimia Sporttitetin mahdollistavana tahona, jossa nuori pääsee hyödyntämään omaa urheilutaustaansa ja tekemään työtehtäviä myös omassa seurassaan saaden samalla tarvitsemansa TET-ohjauksen.
Osana Sporttitettiä voi olla lajiesittelyt tai liikunnallisuuden edistäminen kouluissa. Lasten Liikunnan Tuessa on tänä syksynä ollut Sporttitettiä suorittamassa kaksi cheerleadigin harrastajaa, jotka ovat osana tettiä käyneet pitämässä kouluissa lajiesittelyä. ”Tettiläiset ovat itse pitäneet lajiesittelytilaisuuksien järjestämisestä ja myös yleisö on ollut niistä innoissaan. Lapsista on hauskaa ja siistiä, kun coolit nuoret tulevat paikalle omalla skootterilla ja vetävät hienoja temppuja”, Saarinen hymyilee.
Tettien toteuttaminen on tuonut organisaatioon uusia oppeja ja ajatuksia. ”Yläkouluikäiset ovat aika haastava kohderyhmä ja myös heitä me yritetään kuitenkin saada liikkumaan, osallistumaan ja tekemään. Tettien kautta me tavoitetaan nuoria suoraan ja voidaan puhua ja keskustella heidän kanssa siitä, millaisia liikkumisen mahdollisuuksia ja paikkoja nuoret haluaisivat.”
Saarinen haluaa kannustaa organisaatioita lähtemään Sporttitettiin mukaan ja ottamaan tettiläisiä riveihinsä. ”Nuoret tuovat tosi paljon tullessaan. Heillä on osaamista ja he ovat monin tavoin taitavia, heistä on oikeasti arjessa apua. TET-ohjaajalta vaaditaan tietenkin sitä, että osataan antaa oikeanlaisia tehtäviä, mutta sanoisin, että tettipaikka saa varmasti takaisin sen ”vaivan palkan” mikä ohjaamiseen menee.”
Kuva: Hämeenlinnan Yhteiskoulun iltapäiväkerho